OBS!
Fönstret är för smalt för att använda pythonlabbet.se. Använd en enhet med tangentbord!
Referens
Klicka på en funktion för att läsa mer.
Grunder del 1
Syntax
Kort beskrivning
break
break avbryter kod som repeteras
Exempel
while True:
print('Du är fin!')
svar = input('Ska jag sluta säga det? Skriv ja i så fall.')
if svar == 'ja':
break
Förklaring
break avbryter kod som repeteras. Till exempel när while används.
continue
continue avbryter en repetition och påbörjar nästa
Exempel
i = 0
while i < 100:
if i % 2 == 0: # fortsätt med nästa repetition om i är delbart med 2
continue
print(i,'är ett udda tal')
Förklaring
continue avbryter körningen i nuvarande repetition/iteration och fortsätter med nästa repetition. Används i while-satser och for-satser.
elif
elif är en kombination av else och if
Exempel #1
temp = int(input('Vad är temperaturen?'))
if temp > 20:
print('Varmt och skönt!')
elif temp > 0: #om temp <= 20 och temp > 0
print('Inte jättekallt, men inte så varmt heller.')
Exempel #2
tal = int(input('Skriv in ett heltal'))
if tal == 0:
print('Du skrev in talet 0.')
elif tal > 0:
print('Du skrev in ett positivt tal.')
else:
print('Du skrev in ett negativt tal.')
Förklaring
elif används enbart efter if. Det är en kombination av else och if, det vill säga ANNARS (det ovan är falskt) och OM (ifall det nya villkoret är sant). Villkoret vid elif testas endast om villkoret vid if är falskt.
Syntax
elif villkor:
villkor
Obligatorisk. Något som är True eller False.
else
else kan användas sist i en if-sats
Exempel
ålder = int(input('Hur gammal är du?'))
if ålder >= 18:
print('Du är vuxen!')
else:
print('Du är inte vuxen.')
Förklaring
else används enbart i slutet av ett block som startar med if och koden under else körs endast om villkort vid if är falskt.
float()
Konverterar till typen float (decimaltal)
Exempel
float('0.01') #konverterar strängen '0.01' till 0.01
float(10) #konverterar heltalet 10 till 10.0
Förklaring
Funktionen float() konverterar argumentet till typen float (decimaltal). Vanligtvis är argumentet en textsträng eller ett heltal.
Syntax
float(number)
Argument
number
Ett tal på formen av en textsträng eller ett heltal.
if
if styr koden att göra olika beroende på ett villkor
Exempel #1
tal = 10
if tal == 10:
print('Talet är lika med 10.') #detta kommer skrivas ut
Exempel #2
tal = int(input('Skriv in ett heltal'))
if tal == 0:
print('Du skrev in talet 0.')
elif tal > 0:
print('Du skrev in ett positivt tal.')
else:
print('Du skrev in ett negativt tal.')
Förklaring
if används för att styra vad programmet gör beroende på ett villkor. Om villkoret är sant körs koden i if-blocket. För att styra
vad som händer om villkoret inte är sant, kan elif och else användas.
Syntax
if villkor:
villkor
Obligatorisk. Något som är True eller False.
input()
Tar emot indata från användaren
Exempel
svar = input('Vad heter du?') #Användarens svar sparas i variablen svar
Förklaring
Funktionen input() låter användaren skriva indata till programmet. Det går att skicka med en text som beskriver vad som ska skrivas in.
Syntax
input(prompt)
Argument
prompt
En valfri text användaren får se.
int()
Konverterar till typen int (heltal)
Exempel
int(42) #konverterar strängen '42' till 42
int(3.94) #konverterar decimaltalet 3.94 till 3
Förklaring
Funktionen int() konverterar argumentet till typen int (heltal). Vanligtvis är argumentet en textsträng eller ett decimaltal.
Syntax
int(number)
Argument
number
Ett tal på formen av en textsträng eller ett decimaltal.
print()
Skriver ut text eller en variabels innehåll på skärmen
Exempel #1
print('Hello World') #skriver ut "Hello World"
print(1+1) #skriver ut talet 2
print(x) #skriver ut innehållet i variablen x
Exempel #2
print('Hello World', end='') #skriver ut "Hello World" utan att göra ny rad
Exempel #3
print('Hej','på','dig') #Skriver ut "Hej på dig"
print('Hej','på','dig',sep=' | ',end='!') #skriver ut "Hej | på | dig!" utan ny rad på slutet.
Förklaring
Funktionen print() skriver ut en textsträng på skärmen. Försöker automatiskt omvandla det som ska skrivas ut till text.
Syntax
print(*object, sep=' ', end='\n')
Argument
*object
Obligatorisk. Ett eller flera objekt som ska skrivas ut. Separera objekten med kommatecken.
sep
Tecken för att avskilja objekten som skrivs ut. Som standard mellanrum.
end
Tecken som avslutar texten som skrivs ut. Som standard "\n" - vilket betyder ny rad.
randint()
Konverterar till typen randint (heltal)
Exempel
from random import randint
kast = randint(1,6) #ett slumptal 1-6
Förklaring
Funktionen randint() genererar ett slumptal mellan två heltalsvärden a och b så att a <= N <= b. randint finns i module random.
Syntax
randint(a,b)
Argument
a
Det minsta slumptal som kan genereras.
b
Det största slumptal som kan genereras.
round()
Avrundar ett tal
Exempel #1
round(7.89) #avrundar till 8
round(1.23) #avrundar till 1
Exempel #2
round(1.23456,2) #avrundar 1.23
round(1.23456,4) #avrundar till 1.2346
Förklaring
Funktionen round() avrundar ett decimaltal. Som standard till ett heltal, det går att ställa in round() till att avrunda till godtyckligt antal decimaler.
Syntax
round(number, decimalplaces = 0)
Argument
number
Obligatoriskt. Talet som ska avrundas.
decimalplaces
Antal decimaler som talet ska avrundas till. Som standard satt till 0.
str()
Konverterar till typen sträng
Exempel #1
str(2.71) #konverterar decimaltalet 2.71 till strängen '2.71'
str(10) #konverterar heltalet 10 till '10'
Exempel #2
ålder = 15
print('Du är ' + str(ålder) + ' år gammal.')
Förklaring
Funktionen str() konverterar argumentet till en sträng. Ofta är argumentet ett heltal eller ett decimaltal. Det kan också vara betydligt mer komplexa datatyper som går att konvertera till strängar.
Syntax
str(object)
Argument
object
Ett objekt som kan konverteras till en sträng.
while
while används för att repetera kod
Exempel
n = int(input('Hur många tal vill du skriva ut?'))
i = 1
while i <= n:
print(i)
i = i + 1
Förklaring
while repeterar koden i blocket så länge villkoret är sant.
Syntax
while villkor:
villkor
Obligatorisk. Något som är True eller False. Måste bli falskt någon gång för att while-blocket ska lämnas.
Grunder del 2
Syntax
Kort beskrivning
abs
Absolutbeloppet
Exempel
a = abs(5) # a = 5
b = abs(-5.2) # b = 5.2
Förklaring
abs tar absolutbeloppet av ett tal och returnerar därmed alltid ett positivt tal.
Syntax
abs(number)
Argument
number
Obligatorisk. Ett giltigt tal, heltal, flyttal eller komplexa tal.
append
Lägger till ett element till en lista
Exempel #1
lista = [1,2,3]
lista.append(4) # nu [1,2,3,4]
Exempel #2
lista = ["ett",2,3.0] # i Python kan en lista bestå av olika typer
lista.append([1,2,3,4]) # nu ["ett",2,3.0,[1,2,3,4]]
Förklaring
append lägger till ett element sist i en lista. Listan måste redan finnas. Den kan vara tom.
Syntax
lista.append(element)
Argument
element
Obligatorisk. Elementet som ska läggas till sist i listan.
def
Definierar en funktion
Exempel #1
def skriv_ut_hej():
print('Hej!')
Exempel #2
def hej_namn(namn):
print('Hej ' + namn)
hej_namn('Tanja') #Skriver ut "Hej Tanja"
hej_namn('Emil') #Skriver ut "Hej Emil"
def definierar en ny funktion. En funktion kan ha argument som du kan använda för att skicka data till funktionen.
Funktionen kan också returnera data med hjälp av return.
for
for används för att repetera kod
Exempel #1
for i in range(10): # i går från 0 till 9
print(i) # körs tio gånger
Exempel #2
for tecken in 'pythonlabbet.se':
print(tecken)
Exempel #3
for element in [1,3,3,7]:
print(element)
Förklaring
for repeterar koden i blocket för alla element i ett objekt. Objektet är till exempel en range, lista eller sträng.
Syntax
for variable in object:
variable
Obligatorisk. Variabeln ändrar innehåll till nuvarande element för varje iteration.
object
Obligatorisk. Objektet som ska itereras över. Exempelvis en lista.
len returnerar längden eller antal element i ett objekt som till exempel en sträng, lista, tupel, lexikon eller en range.
Syntax
len(object)
Argument
object
Obligatorisk. Objektet vars längd som ska returneras.
max
Returnerar det största elementet
Exempel #1
lista = [1,2,3,4]
störst = max(lista) # störst = 4
Exempel #2
max(a,0) # 0 om a är negativt, annars a
Förklaring
max letar upp det största elementet.
Syntax
max(object)
Argument
object
Obligatorisk. Ett objekt som det går att iterera över.
min
Returnerar det minsta elementet
Exempel #1
lista = [1,2,3,4]
minst = min(lista) # minst = 1
Exempel #2
min(a,0) # 0 om a är positivt, annars a
Förklaring
min letar upp det minsta elementet.
Syntax
min(object)
Argument
object
Obligatorisk. Ett objekt som det går att iterera över.
pop
Tar bort ett element från en lista
Exempel #1
lista = [1,2,3]
lista.pop() # nu [1,2]
Exempel #2
lista = [1,2,3]
lista.pop(0) # nu [2,3]
Förklaring
pop tar bort ett element på en given plats från en lista.
Syntax
lista.pop(element)
Argument
element
Valfri. Index på elementet som ska tas bort ur listan. Standardvärde är -1 (sista elementet).
return
Returnerar data från en funktion
Exempel
def kvadrera_addera(x,y):
return x**2 + y**2
resultat = kvadrera_addera(5,7)
print('Kvadrera och addera 5 och 7 ger', resultat)
Förklaring
return skickar tillbaka data från en funktion till platsen där den anropades.
sum
Summerar elementen i ett objekt
Exempel #1
lista = [1,2,3,4]
summa = sum(lista) # summa = 10
Exempel #2
tupel = (1,2,3)
summa = sum(tupel) # summa = 6
Förklaring
sum adderar alla element i ett objekt till en summa.
Syntax
sum(object)
Argument
object
Obligatorisk. Ett objekt som det går att iterera över.
Funktioner
I det här avsnittet kommer du att lära dig att
Skapa funktioner med och utan argument
Returna ett värde från en funktion
Anropa funktioner
Vad är en funktion?
En funktion är ett block kod som utför en viss uppgift. Funktionen kan, men behöver inte, ta emot ett antal parametrar som indata.
Funktionen kan också, men behöver inte, returnera något värde som kan användas där funktionen anropades.
I programmering vill vi undvika att skriva samma kod på flera ställen. Med funktioner kan du skriva koden på en plats och sedan använda den om och om igen.
I många situationer kan det också vara bra med funktioner även om de inte ska användas på flera ställen för att göra koden mer läsbar.
Funktioner gör också att koden blir enklare att testa så att den fungerar korrekt.
En bra funktion är en funktion som har endast en tydligt definierad uppgift. Det gör att den är enkel att förstå och enkel att testa.
Funktionen ska inte hämta information utifrån mer än vad som anges i parametrarna.
Definiera och anropa en enkel funktion
Vi börjar med att definiera en enkel funktion som bara skriver ut en sträng. Det görs med det reserverade ordet def (förkortning av engelskans define).
Vi skriver def funktionens_namn(): för att definiera en funktion som inte tar emot några parametrar (kallas också argument).
Vi ska senare se hur vi använder utrymmet inom parentesen för att få funktionen att ta emot data.
Indentering används sedan för att visa vilka rader som tillhör funktionen.
Var som helst i koden efter att funktionen är definierad, kan vi anropa funktionen så här funktionens_namn().
Viktigt att komma ihåg att funktionen måste vara definierad först, annars känner Python inte igen namnet.
Exempel
En enkel funktion som skriver en rad text. Funktionen anropas på sista raden.
def enkel_funktion():
print('hej från funktionen')
enkel_funktion()
def enkel_funktion():
print('hej från funktionen')
enkel_funktion()
Definiera en funktion med namn min_funktion som skriver ut Hej! på en rad. Avsluta med att anropa funktionen.
-- Programmets utskrifter --
Parameter och returvärde
De flesta funktioner tar emot värden, så kallade parametrar eller argument. Dessa argument bearbetas i funktionen, exempelvis för att räkna ut något.
Därefter är det vanligt att funktionen returnerar något värde.
Att ett värde returneras betyder att det skickas tillbaka dit där anropet gjordes. Det reserverade ordet return är till för att returnera värden.
I exemplet nedan tittar vi på en funktion som tar emot ett värde (en radie) och returnerar ett bearbetat värde (en area).
Exempel
Funktionen nedan tar emot en radie på en cirkel och räknar sedan ut arean.
Klicka på testa för att se hur funktionen kan användas.
def area_cirkel(radie):
area = 3.14 * radie * radie
return area
def area_cirkel(radie):
area = 3.14 * radie * radie
return area
#Vi vill räkna ut arean på en cirkel som har radien 3.
A = area_cirkel(3)
print(A) #för att se resultatet
Variablerna radie och area ovan existerar bara inuti funktionen,
därför skulle det inte vara ett problem att använda dessa variabelnamn utanför funktionen utan att de påverkar varandra.
Vi vill ha ett program som tar en cirkels omkrets från användaren och skriver ut radien på cirkeln. Just nu kan funktionen bara räkna ut radien på en cirkel med omkrets = 10 och det spelar ingen roll vad användaren skriver in. Ändra i programmet så att det gör vad det ska.
-- Programmets utskrifter --
Flera parametrar
Det går utmärkt att definiera en funktion som tar emot flera argument. En funktion med tre argument definieras på följande sätt:
def funktionens_namn(arg_1, arg_2, arg_3):
där arg_1, arg_2 och arg_3 är olika parametrar.
De kan vara av olika datatyper och i Python kan ett argument vara av olika typer vid olika anrop, till exempel float vid ett tillfälle och int vid ett annat.
Notera att argumenten separeras med kommatecken.
Exempel
Funktionen avstånd beräknar avståndet mellan två punkter, (x1, y1) och (x2, y2).
Argumenten till funktionen är x1, y1, x2 och y2.
Klicka på testa för att se hur funktionen kan användas.
Skriv en funktion med namn omkrets_rektangel som har två argument, bredden och höjden på en rektangel. Returnera omkretsen på rektangeln. Obs! När du tycker kör ska programmet inte skriva ut något eftersom du inte ska anropa funktionen.
-- Programmets utskrifter --
Till skillnad från många andra programmeringsspråk går det att anropa en funktion med argumenten i en annan ordning än den i definitionen.
Det går att göra om funktionen anropas med argumenten namngivna. Se exemplet nedan.
Exempel
Anropa en funktion med argumenten i en annan ordning genom att namge dem vid anrop.
Slutligen, även om det går att skriva program utan funktioner är de ändå en fundamental del av programmering. Ett större program utan funktioner går inte att överskåda.
Funktioner behövs för att göra det läsbart och hanterbart.