OBS!
Fönstret är för smalt för att använda pythonlabbet.se. Använd en enhet med tangentbord!
Referens
Klicka på en funktion för att läsa mer.
Grunder del 1
Syntax
Kort beskrivning
break
break avbryter kod som repeteras
Exempel
while True:
print('Du är fin!')
svar = input('Ska jag sluta säga det? Skriv ja i så fall.')
if svar == 'ja':
break
Förklaring
break avbryter kod som repeteras. Till exempel när while används.
continue
continue avbryter en repetition och påbörjar nästa
Exempel
i = 0
while i < 100:
if i % 2 == 0: # fortsätt med nästa repetition om i är delbart med 2
continue
print(i,'är ett udda tal')
Förklaring
continue avbryter körningen i nuvarande repetition/iteration och fortsätter med nästa repetition. Används i while-satser och for-satser.
elif
elif är en kombination av else och if
Exempel #1
temp = int(input('Vad är temperaturen?'))
if temp > 20:
print('Varmt och skönt!')
elif temp > 0: #om temp <= 20 och temp > 0
print('Inte jättekallt, men inte så varmt heller.')
Exempel #2
tal = int(input('Skriv in ett heltal'))
if tal == 0:
print('Du skrev in talet 0.')
elif tal > 0:
print('Du skrev in ett positivt tal.')
else:
print('Du skrev in ett negativt tal.')
Förklaring
elif används enbart efter if. Det är en kombination av else och if, det vill säga ANNARS (det ovan är falskt) och OM (ifall det nya villkoret är sant). Villkoret vid elif testas endast om villkoret vid if är falskt.
Syntax
elif villkor:
villkor
Obligatorisk. Något som är True eller False.
else
else kan användas sist i en if-sats
Exempel
ålder = int(input('Hur gammal är du?'))
if ålder >= 18:
print('Du är vuxen!')
else:
print('Du är inte vuxen.')
Förklaring
else används enbart i slutet av ett block som startar med if och koden under else körs endast om villkort vid if är falskt.
float()
Konverterar till typen float (decimaltal)
Exempel
float('0.01') #konverterar strängen '0.01' till 0.01
float(10) #konverterar heltalet 10 till 10.0
Förklaring
Funktionen float() konverterar argumentet till typen float (decimaltal). Vanligtvis är argumentet en textsträng eller ett heltal.
Syntax
float(number)
Argument
number
Ett tal på formen av en textsträng eller ett heltal.
if
if styr koden att göra olika beroende på ett villkor
Exempel #1
tal = 10
if tal == 10:
print('Talet är lika med 10.') #detta kommer skrivas ut
Exempel #2
tal = int(input('Skriv in ett heltal'))
if tal == 0:
print('Du skrev in talet 0.')
elif tal > 0:
print('Du skrev in ett positivt tal.')
else:
print('Du skrev in ett negativt tal.')
Förklaring
if används för att styra vad programmet gör beroende på ett villkor. Om villkoret är sant körs koden i if-blocket. För att styra
vad som händer om villkoret inte är sant, kan elif och else användas.
Syntax
if villkor:
villkor
Obligatorisk. Något som är True eller False.
input()
Tar emot indata från användaren
Exempel
svar = input('Vad heter du?') #Användarens svar sparas i variablen svar
Förklaring
Funktionen input() låter användaren skriva indata till programmet. Det går att skicka med en text som beskriver vad som ska skrivas in.
Syntax
input(prompt)
Argument
prompt
En valfri text användaren får se.
int()
Konverterar till typen int (heltal)
Exempel
int(42) #konverterar strängen '42' till 42
int(3.94) #konverterar decimaltalet 3.94 till 3
Förklaring
Funktionen int() konverterar argumentet till typen int (heltal). Vanligtvis är argumentet en textsträng eller ett decimaltal.
Syntax
int(number)
Argument
number
Ett tal på formen av en textsträng eller ett decimaltal.
print()
Skriver ut text eller en variabels innehåll på skärmen
Exempel #1
print('Hello World') #skriver ut "Hello World"
print(1+1) #skriver ut talet 2
print(x) #skriver ut innehållet i variablen x
Exempel #2
print('Hello World', end='') #skriver ut "Hello World" utan att göra ny rad
Exempel #3
print('Hej','på','dig') #Skriver ut "Hej på dig"
print('Hej','på','dig',sep=' | ',end='!') #skriver ut "Hej | på | dig!" utan ny rad på slutet.
Förklaring
Funktionen print() skriver ut en textsträng på skärmen. Försöker automatiskt omvandla det som ska skrivas ut till text.
Syntax
print(*object, sep=' ', end='\n')
Argument
*object
Obligatorisk. Ett eller flera objekt som ska skrivas ut. Separera objekten med kommatecken.
sep
Tecken för att avskilja objekten som skrivs ut. Som standard mellanrum.
end
Tecken som avslutar texten som skrivs ut. Som standard "\n" - vilket betyder ny rad.
randint()
Konverterar till typen randint (heltal)
Exempel
from random import randint
kast = randint(1,6) #ett slumptal 1-6
Förklaring
Funktionen randint() genererar ett slumptal mellan två heltalsvärden a och b så att a <= N <= b. randint finns i module random.
Syntax
randint(a,b)
Argument
a
Det minsta slumptal som kan genereras.
b
Det största slumptal som kan genereras.
round()
Avrundar ett tal
Exempel #1
round(7.89) #avrundar till 8
round(1.23) #avrundar till 1
Exempel #2
round(1.23456,2) #avrundar 1.23
round(1.23456,4) #avrundar till 1.2346
Förklaring
Funktionen round() avrundar ett decimaltal. Som standard till ett heltal, det går att ställa in round() till att avrunda till godtyckligt antal decimaler.
Syntax
round(number, decimalplaces = 0)
Argument
number
Obligatoriskt. Talet som ska avrundas.
decimalplaces
Antal decimaler som talet ska avrundas till. Som standard satt till 0.
str()
Konverterar till typen sträng
Exempel #1
str(2.71) #konverterar decimaltalet 2.71 till strängen '2.71'
str(10) #konverterar heltalet 10 till '10'
Exempel #2
ålder = 15
print('Du är ' + str(ålder) + ' år gammal.')
Förklaring
Funktionen str() konverterar argumentet till en sträng. Ofta är argumentet ett heltal eller ett decimaltal. Det kan också vara betydligt mer komplexa datatyper som går att konvertera till strängar.
Syntax
str(object)
Argument
object
Ett objekt som kan konverteras till en sträng.
while
while används för att repetera kod
Exempel
n = int(input('Hur många tal vill du skriva ut?'))
i = 1
while i <= n:
print(i)
i = i + 1
Förklaring
while repeterar koden i blocket så länge villkoret är sant.
Syntax
while villkor:
villkor
Obligatorisk. Något som är True eller False. Måste bli falskt någon gång för att while-blocket ska lämnas.
Slumptal
I det här avsnittet kommer du att lära dig att
En dator kan generera pseudoslumptal
Importa funktionen randint från modulen random
Använda randint för att skapa slumptal
Hur skapar en dator slumptal?
När det gäller slumptal måste vi skilja på äkta slumptal och pseudoslumptal.
Enligt fysikens lagar finns det äkta slumptal i naturen och de går att mäta.
För vissa avancerade applikationer, till exempel banksäkerhet, behövs slumptal som är omöjliga att gissa sig till.
Det finns dyr hårdvara som säger sig skapa äkta slumptal. Äkta slumptal är dock omöjliga att skapa i en vanlig dator.
I en vanlig dator skapas slumptal genom en matematisk formel.
För att den inte ska ge samma talföljd varje gång används ett frö (engelska: seed).
Fröet brukar tas från systemtiden, alltså vad klockan är på datorn när slumpgeneratorn startas.
Dessa slumptal kallas pseudoslumptal, de inte helt äkta slumptal men tillräckligt bra för de allra flesta användningsområdena.
Slumptalsgeneratorn i Python
I modulen random (svenska: slump) finns ett antal funktioner för att skapa slumptal.
Vi kommer använda oss av funktionen randint. Den här funktionen skapar slumpmässiga heltal i ett angivet intervall.
Om du skriver randint(1,6) så skapas ett slumptal, som minst ett och som störst sex.
Exempel
Hur funktionen randint används. Testa att köra programmet flera gånger.
from random import randint # importera funktionen randint från random
slumptal = randint(1,6) # skapa ett slumptal 1-6
from random import randint
slumptal = randint(1,6)
print(slumptal)
Skapa en variabel slumptal som får ett nytt slumpmässigt värde 1-3 för varje ny loop. Tanken med programmet är att skapa 1000 slumptal med värde 1-3 och sedan skriva ut hur många vi fick av varje.
Skriv kod som skriver ut summan av två tärningskast med en vanlig tärning (skriv endast ut summan).
-- Programmets utskrifter --
Slumptal mellan 0 och 1
Det finns andra funktioner i modulen random och en av dem heter just random. Funktionen har alltså samma namn som modulen.
Funktionen random skapar slumptal av typen float mellan 0 och 1. Det kan vara till exempel vara användbart i samband med sannolikheter.
Exempel
Det är ca 21% chans att vinna något på en Triss-lott. Koden slumpar ett värde mellan 0 och 1 och simulerar om du vann eller inte på en lott.
Fundera på: spelar det någon större roll om vi använder p < 0.21 eller p <= 0.21?
from random import random
p = random()
if p < 0.21:
print('Du vann något!')
else:
print('Ingen vinst.')
from random import random
p = random()
if p < 0.21:
print('Du vann något!')
else:
print('Ingen vinst.')