Här får du lära dig
Sköldpaddan startar i koordinaten (0,0). Om sköldpaddan går åt höger ökar x-koordinaten och om den går uppåt ökar y-koordinaten. Exempelvis om sköldpaddan går 100 steg åt höger och sedan 200 steg uppåt är den i (100,200).
Det kanske låter självklart om du är van vid koordinatsystem från matematiken. Men det är vanligt i datorsammanhang att (0,0) är längst upp till vänster och att positiv y-riktning är nedåt. Med turtle-modulen fungerar det dock precis som i matematiken.
Ritar upp ett koordinatsystem och några punkter med koordinater utskrivna. Du behöver inte förstå koden i det här fallet. Prova att ändra vilka punkter som ritas ut längst ner i koden!
# Klicka på Testa-knappen för att se och köra programmet.
Nu ska vi se hur vi kan använda koordinatsystemet för att få sköldpaddan att gå direkt till en koordinat.
Med funktionen goto(x,y) går sköldpaddan till koordinaten (x,y). Om vi vill att sköldpaddan ska gå till (0,100) skrivs goto(0,100). Om pennan är nere så ritar sköldpaddan medan den går dit.
Ritar en rektangel med hjälp av goto. Observera hur sköldpaddan hela tiden är riktad åt höger.
goto(100,0)
goto(100,50)
goto(0,50)
goto(0,0)
Som vi såg i exemplet ovan ändrar inte sköldpaddan sin riktning när goto används. Det spelar ingen roll i vilken riktning sköldpaddan pekar med goto.
Logga in eller skapa konto för att spara dina framsteg.
Läs koden nedan och försök lista ut vad programmet ritar. Kör programmet efter du svarat och se om du fick rätt.
-- Programmets utskrifter --
Fråga: Vad kommer programmet ovan att rita ut?
Inför skapa-uppgiften nedan introducerar vi en ny funktion, pensize(tjocklek) där argumentet tjocklek är pennans tjocklek. Med den kan vi variera hur tjocka streck sköldpaddan ritar. Som standard är tjockleken 1. För att rita med tjockleken 5 skrivs pensize(5).
Logga in eller skapa konto för att spara dina framsteg och din kod.
Rita ett kryss med valfri tjocklek med hjälp av goto. Välj själv om det blir ett kryss från hörn till hörn eller ett mindre kryss.
-- Programmets utskrifter --
Nu ska vi få sköldpaddan att rita på en slumpad plats på ritytan. För att göra det behöver vi slumpa både x-koordinaten och y-koordinaten med hjälp av randint.
Ritar 20 cirklar med radie 20 på slumpmässiga koordinater.
for i in range(20):
x = randint(-200,200)
y = randint(-200,200)
penup()
goto(x,y)
pendown()
circle(20)
Logga in eller skapa konto för att spara dina framsteg och din kod.
Använd color(r,g,b) och ändra så att cirklarnas färger är helt slumpmässiga. Fyll cirklarna med begin_fill() och end_fill().
-- Programmets utskrifter --
Logga in eller skapa konto för att spara dina framsteg och din kod.
Rita 100 kvadrater med en slumpad sida i intervallet [10,50]. Kvadraterna ska ritas på slumpmässiga koordinater.
-- Programmets utskrifter --
Ritytan är som standard 400x400 pixlar. Det går att ändra med Screen().setup(bredd,höjd) där bredd och höjd är antal pixlar. I ritytan står Maximal bredd, det är den maximala bredden så att ritytan fortfarande passar in bredvid koden. Som höjd går det att välja valfritt.
Ändrar till en rityta som är 200x200 pixlar.
from turtle import *
Screen().setup(200,200)
Logga in eller skapa konto för att spara dina framsteg och din kod.
Ändra storlek på ritytan till en kvadrat med maximal bredd. Rita sedan en cirkel som tangerar alla yttersidor på ritytan.
-- Programmets utskrifter --