Här får du lära dig
För att skapa slumptal ska vi använda funktionen randint som finns i modulen random. Randint är en ihopslagning av två förkortningar, rand för random (svenska: slumpmässig) och int för integer (svenska: heltal).
Genom att skriva from random import randint importeras randint från modulen random. Denna funktion tar två argument, randint(start, stopp) där start är det minsta slumptal som kan genereras och stopp är det största slumptal som kan genereras.
Om du vill läsa mer om hur slumptal genereras, se grundkursen om slumptal.
Ritar en linje med slumpmässig längd. Ett slumptal mellan 10 och 200 sparas i variablen längd.
Prova att köra koden flera gånger.
from random import randint
#slumpa ett tal mellan 10 och 200
längd = randint(10,200)
forward(längd)
Logga in eller skapa konto för att spara dina framsteg och din kod.
Rita en cirkel med slumpad radie i intervallet [10,100]. För att komma ihåg hur cirklar ritas, se avsnittet om cirklar.
-- Programmets utskrifter --
Nu ska vi låta vår sköldpadda vandra slumpmässigt på ritytan. Sköldpaddan börjar som vanligt i mitten. Sedan tar den upprepade steg i slumpmässig riktning.
Slumpvandring är ett etablerat vetenskapligt begrepp och kan också kallas Brownsk rörelse eller random walk. Läs mer på wikipedia.
Slumpvandring med 500 steg.
from turtle import *
from random import randint
shape('turtle')
for i in range(200):
riktning = randint(1, 360)
left(riktning)
forward(10)
Logga in eller skapa konto för att spara dina framsteg och din kod.
Koden nedan är samma som i exemplet ovan. Ändra så att sköldpaddan går hälften så många steg, men dubbelt så långa steg. Låt också sköldpaddan rita med färgen grön.
-- Programmets utskrifter --
Hittills har vi använt en textsträng som argument till color, som exempelvis color('green'). Det går också att bestämma färg enligt RGB-systemet. RGB står för red, green, blue.
Färgen sätts med color(röd, grön, blå) där argumenten röd, grön och blå är tal i intervallet [0,1] eller [0,255]. För att använda intervallet [0,255] behöver vi skriva colormode(255) i början av koden.
Exempelvis står det första argumentet för hur mycket röd det ska finnas med i färgen, color(255,0,0) betyder därför maximalt rött med inget grönt och inget blått. Färgen blir därför röd.
En triangel med tre olika färger. Prova gärna att experimentera med färgerna!
colormode(255)
color(255,0,0) #röd
forward(100)
left(120)
color(0,255,0) #grön
forward(100)
left(120)
color(0,0,255) #blå
forward(100)
Logga in eller skapa konto för att spara dina framsteg.
Läs koden nedan och försök lista ut vad programmet ritar. Kör programmet efter du svarat och se om du fick rätt.
-- Programmets utskrifter --
Fråga: Vad kommer programmet ovan att rita ut?
Logga in eller skapa konto för att spara dina framsteg och din kod.
Programmet nedan ritar ut 100 kvadrater som täcker hela ritytan. Ändra i funktionen färgad_kvadrat så att kvadraterna får olika slumpmässiga färger. Tänk på att talen i RGB-systemet är i intervallet [0,255].
-- Programmets utskrifter --